maanantai 21. tammikuuta 2013

Köyhät kyykkyyn!

Viimeksi lupasin kirjoittaa parin päivän sisään mielipiteitäni Djangosta. Kuten tavallista, en jaksanutkaan tehdä sitä, mitä etukäteen pohjustin. Voisin kuitenkin lyhyesti todeta, että kyseessä oli älyttömän kova leffa! Ehkä peräti Tarantinon paras tällä vuosituhannella. Jopa leffaguru Olli oli aivan kikseissä tuosta rainasta. Itsehän tosin olen kritiikitön äpärä, joka tykkää Kill Billeistä ja Inglorious Basterdsista kuin pöpi puurosta.

Puurosta saatiinkin hivenen huojuva aasinsilta tämän maanantain whinetyksenaiheeseen. Ruoka on kallista! Olen saanut kohdata tämän kaikkien tunteman karmean totuuden vasta aivan viime aikoina. Nyt kun yritän elää terveellisen ja monipuolisen ruokavalion mukaisesti, menee massia älyttömästi pelkkiin elintarvikkeisiin. Katsotaanpa vaikka tämän päivän ostoslistaa:

Elovena rusina-karamellipuuro: 6 annospussia: 2,30
Vaasan jälkiuunpalat 4 kpl: emmätiiä jotain 1,50
Kurkku, suomalainen: 1,30
Kananmunia 15 zipaletta: about 3
Limsa 0,5l: 2
Porkkanapussi jotain 1,50
Purkkapussi, Lakritsi-vadelma: n. 3

Yhteensä melkein 15 eeroa.



Näillä pärjään toki pari päivää. Kananmunia menee päivässä viisi, kurkusta riittää kahdelle päivälle. Jälkiuunipalat menevät kahdessa illassa, ja puurot kolmessa. Limsa taas on aivan turhake, sellaisista pitäisi luopua. Tämä ei kuitenkaan ole helppoa, sillä kevytkola on se elämän eliksiiri, joka pitää minut hereillä aamun metodiopin luennoilla. Ongelmia tulee sitten, jos kaipaa salsakastikkeiden, levitteiden tai raejuuston kaltaisia erikoisuuksia. Ne ovat nimittäin aika hintavia.

Koska liikun nyt paljon, on minun pidettävä huolta proteiininsaannistani. Vaikka haluankin polttaa fättiä, pitäisi lihasmassan kuihtuminen estää. Tämän vuoksi kananmunien kaltaiset valkuaisainepommit ovat varsin hyödyllisiä. Tietenkin suurimman osan proteiinista pitäisi tulla tavallisen murkinan mukana, mutta toisinaan sitä on hyvä hankkia kepulikonstein. Melkeinpä paras protskunlähde on Leaderin proteeinipatukka. Niitä saa vaikka minkä makuisina, ja kaikki ovat mahdottoman hyviä! Markkinoilla on monia muiden valmistajien "proteiinipatukoita", joista osa on pelkkiä naamioituja karamelleja. Leaderin pötköt ovat kuitenkin oikeasti mahtavia, sillä 60 gramman patukassa on jopa 27 grammaa proteiinia, ja vain neljä grammaa rasvaa. Ainoa ongelma on patukoiden kova hinta, noin kaksi euroa kappaleelta. Jumalauta!

Toissapäivänä kävi kuitenkin tuuri, sillä S-Marketissa oli näitä Leaderin patukoita puoleen hintaan. Hetkeäkään epäröimättä ostin niitä kymmenittäin. Rahaa paloi jälleen, mutta loppupeleissä tämä on säästöä! Ainakin haluaisin uskotella itselleni näin, heh heh!

Huomatkaa myös opiskelijan ruokavalion perusta: Tonnikala ja ananas!


Pankkitilin seuraamisen jälkeen alkaa joka tapauksessa käydä selväksi, että kohta kannattaisi jälleen ruokailla yliopistolla. Monipuolinen opiskelijalounas maksaa vain 2,70 euroa, keittolounas irtoaa alle kahdella eurolla. Pitäähän sitä riittää rahaa muuhunkin kuin syömiseen! Esimerkiksi retropeleihin.

6 kommenttia:

  1. Miksi ostat puuron annospusseina?! Senkin höntti. Paketti kaurahiutaleita maksaa vähemmän ja johan riittää pitkäksi aikaa. Nimim. Opiskelijakollega.

    VastaaPoista
  2. Toki, mutta itse ainakin olen nähnyt vain tavallista kaurapuuroa tuollaisissa isoissa bokseissa. Itsehän kulinaristina suosin karamelli-rusinaa tai valkosuklaa-mansikka-comboa puurossani. :D

    Tämän päivityksen voisi muutenkin tiivistää "Yhyy ostan ylihintaista ruokaa koska olen nirso, ja valitan kun rahaa kuluu!" :D Fiksu pääsisi vähemmällä!

    VastaaPoista
  3. Voihan niitä lisukkeita heittää iteki sinne sekaan! :D Parasta on ku pistää vähän hasselpähkinärouhetta ja pakkasesta muutaman lusikallisen mustikoita (niitä saa muuten metsästä ilmaiseksi, winkwink). Paljon parempaa ku tuommoset hifistelykarkkipuurot. OM & NOMNOM. :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesällä nakkelin puuron sekkaan mustikoita ja mansikoita sekä hillaa... Oih NOMNOM! Nyt on kuitenkin vähänlaisesti marjoja pakasteessa, kun en viitsi kottikärrykaupalla niitä raahata Kempasta. Niinpä tyydyn näihin liukuhihnalla kasattuihin valmispuuroihin. Ensi kesänä voi olla hyvinkin erilainen ääni kellossa! :D

      Poista
  4. Kröhöm, ajattelin heittää omat lisukkeet tähän soppaan. Olen itse dieetannut n. 15 kiloa rasvamassaa ja kehittänyt samalla lihasmassaa n. 4kg , about 20 viikossa. 7 vuotta käyneelle noi lukemat on ihan s*nan hyvät.

    Dietatessa proteiinia pitää syödä enemmän kuin normaalisti, eli 2-2,5g per painokilo, laskin tuossa nopeasti että saat kananmunista ja proteiinipatukasta n. 70g, eli tuo lukema pitäisi kaksinkertaistaa.

    Kirjoitit raejuuston ja muiden proteiinipitoisten tuotteiden hinnoista. Tässäpä vähän kg hintoja:

    500g Milbona (Lidlin maitorahka) 1e, 2e/kg
    500g Valio raejuusto n. 2,8e - 3,2e, 6e/kg
    400g Milbona(?) (Lidlin raejuusto) n. 2,20e, 5e/kg
    250g tonnikalapalat öljyssä (tonnikalaa 180g) n. 2,50e, _10e/kg_
    400g broilerin filesuikaleet 2,50e, <7e/kg
    + Unohtamatta jauhelihaa (5-6e kg, lihatuotteet yleensäki 7-9e kg)
    = Summarum maitotuotteet ja lihatuotteet helvetisti halvempia kuin proteiinipatukat tai tonnikala. Proteiinipatukoiden proteiini ei välttämättä ole parasta a-luokkaa.

    Halvin tapa saada proteiinia on ihan proteiinijauhe esim. MASS Whey 4kg n. 57e. Kaiken lisäksi se on parasta proteiinia, nopeiten imeytyvää.

    Lihaksia ei voi olla polttamatta jos ei käy salilla, varsinkaan yläkehon lihaksia. Salille mars, mars. Aloittelijana voit jopa saada lihasmassaa jos treenaat oikein, syöt oikein ja tarpeeksi.

    Suosittelen: väh. 1700 kaloria, vähän hiilareita (n. 100g), proteiinia (150g tai enemmän), rasvaa ei tarvi niin pelätä, että anna tulla mitä tulee, tuskin syöt rasvaista ruokaa.

    ps. Korvaa ananas banaanilla, enkä laskisi kananmunia kepulikonstiksi. ;)

    T: Perälän Janne

    VastaaPoista
  5. * salilla käyneelle

    VastaaPoista