keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

Minusta ei ole metsästäjäksi

Heipä hei! Pikku Lapinmatkan jälkeen palasin jälleen eilen Oulun räntäsateiseen ihmemaahan. Vielä olisi muutama päivä aikaa chillailla ennen kuin yliopistokurssit hyökkäävät ylivoiman turvin kimppuuni ja vievät vapaa-aikani täysin! Olen muuten saanut viimeisten viikkojen aikana pelattua enemmän kuin piiiitkiin aikoihin, mikä on varsin positiivista! Tietenkin osasyynä on tämä ainainen flunssani, josta viimeksikin valittelin.

Muiden pelilaitteiden ohella olen pelannut rutkasti Nintendon käsikonsoleilla. Mikään ei piristä junamatkalla samalla tavoin, kuin hyvä peli! Kaipailen kuitenkin 3DS:lle jotain uutta pelattavaa, joten kävin katsomassa, mitä demoja verkosta löytyisi. Minua odottikin iloinen yllätys, muutaman viikon kuluttua ilmestyvästä Monster Hunter 3 Ultimatesta on tullut kokeiluversio! Olen jo pidemmän aikaa halunnut tutustua sarjaan, kun tietyissä piireissä sitä niin kovasti hehkutetaan. Japanissa Monster Hunterit ovat Pokémonin lisäksi suosituimpia pelejä, joita myydään miljoonittain. tämän perusteella odotin hyvää hirviönmetsästykseen perustuvaa toimintapeliä, sain kasan kakkaa kauniissa paketissa.

 

Okei, tästä se lähtee


Demossa saa aluksi valita, haluaako lähteä helpon vai haastavan mörököllin kimppuun. Pesunkestävänä vellihousuna valitsen iisimmän vaihtoehdon. Tämän jälkeen saan valita aseeni. Pitkän harkinnan jälkeen otan jonkin miekan (olisikohan ollut longsword), koska peli kuvailee asetta nopeaksi ja tehokkaaksi. No niin, ei kun matkaan!

Pelihahmo aloittaa matkansa jäiseltä ja autiolta tundra-alueelta, joka muistuttaa melkoisesti oululaista lähiötä. Pettymyksekseni huomaan, että maailma ei ole kovin avoin. Alueet ovat pikkuisia, ja niiden välissä on aina latausruutuja. Okei, ei tämä mitään haittaa. Peli ilmoittaa, että minulla on 20 minuuttia aikaa hoitaa keikka. Aikarajat ovat peli-ilon tappajia pelissä kuin pelissä, mutta tyydyn kohtalooni ja lähden metsästämään jättiläisjänistä. Ehkä ankea ensivaikutelma osoittautuu vääräksi...

Kokeilen kontrolleja läpi, ja huomaan, että ilman toista analogitattia kameran kääntely on nihkeää. Ristiohjaimella kuvakulmaa saa käännellä vapaasti, ja L-nappia hipaisemalla kamera keskittyy hahmon selän taakse kuin Zeldoissa ikään. Ikävänä puolena L:n painaminen kunnolla pohjaan ei käännä kameraa, vaan avaa esinevalikon. Tämä tuottaa hankaluuksia, kun näppäintä pitää hivellä herkemmin kuin klito... Öööh kukkaa kämmenellä, jos haluaa kääntää kameraa eikä pläräillä esinevalikkoa.

Parin minuutin haahuilun jälkeen löydän etsimäni. Jään läpi loikkaa valkoinen jättiläispupu! Hyökkään intoa puhkuen sen kimppuun, mutta järkytyn syvästi pelin taistelumekaniikasta. Miekka on hitaampi kuin ylämäkeen kituuttava polkuauto! Jokainen sivallus vie valehtelematta puolitoista sekuntia. Hahmo heilauttaa säilää naurettavan leveissä kaarissa, ja iskujen kohdistaminen on miltei mahdotonta. Puolet ajasta huidon ohi, osittain koska kamera osoittaa koko ajan väärään suuntaan. Kun pupujussi lähtee liukumaan jäätikön halki, voin vain odottaa kauhulla, mistä suunnasta se milloinkin tulee kimppuuni. Parin minuutin jälkeen hahmoni on teurastettu ja tuijotan ruutua epäuskon vallassa.
Kirottu rusakko >:C


Uusi yritys...


Noh, päätin kokeilla uudestaan nyt, kun taistelun tönkköyden aiheuttama ensijärkytys on hälventynyt. Etsin sen kirotun kaniinin uudestaan käsiini. Nyt homma sujuu jouhevammin, kun osaan vähän ajoittaa lyöntejä ja varoa iskuja. Kuitenkin kameran temppuilu pistää vereni kiehumaan, ja kontrollit ovat NIIN HUONOT että melkein itkettää. Siis jos tässä pelissä voi tehdä komboja tai jotenkin järkevästi lukittaa kameran viholliseen, niin ainakaan minä en siinä onnistunut! Tuntuu kuin yrittäisi noukkia kolikkoa pöydältä nahkarukkasilla, mikään ei onnistu. Hakkaan jänistä varmaan viisi minuuttia, ja itse asiassa peli ilmoittaa, että minulla on enää 10 minuuttia aikaa. Ilmeisesti kello ei siis resetoitunut kun kuolin. Olin jo valmis paiskaamaan 3DS XL:n seinään, mutta halusin saada tuon tuomiopäivän jänöjussin teurastettua!

Päätöntä mäiskintää jatkuu vielä yli minuutin, ja alan vakaasti uskoa, että peli bugittaa. Eihän mikään vihollinen voi kestää tuollaista määrää iskuja! Miksi vihollisilla ei ole energiapalkkia, josta näkisi, aiheuttavatko hyökkäykseni ylipäätään vauriota? Kärsivällisyyteni rippeet varisevat lattialle, ja kiroilen ääneen. Yhtäkkiä ruudulle ilmestyy teksti, joka ilmoittaa että aseeni tuottama vaurio on nyt pienentynyt. ANTEEKSI KUINKA!? En jaksa enää väistellä jäniksen alati nopeutuvia hyökkäyksiä, vaan jään auttamatta sen telomaksi. Yritän vielä käyttää laukustani potionin, mutta ei onnistu. Hahmoni lyyhistyy maahan, ja lyön nyrkkini seinään niin lujaa, että rannekelloni meni rikki. Auts.


Miten tällaisia jaksaisi kukaan pelata? Surkeilla kontrolleilla ja kankealla taistelulla varustettu roolipeli ilman tarinaa, ja "helpon" saaliin kaataminen vie noin kymmenen minuuttia? Eihän tämä nyt voi olla tällaista veristä ripulia, eihän? Mieluummin ottaisin sukupuolitaudin kuin pelaisin tuota demoa uudelleen. 0/5 ja virallinen "Vittu mitä paskaa" -leima siihen päälle!



4 kommenttia:

  1. Joo, toi demo on suoraan sanoen täyttä paskaa. Siinä on yksinkertaisesti kaikki pielessä: kontrollit, ärsyttävät lataustauot... Eniten itseäni kuitenkin ärsytti se, että vaikka hakkasin sitä helvetin gammasäteilyä saanutta jänistä noin 15 minuuttia, se ei näyttänyt vahingoittuvan yhtään! Jos kaikki monster hunterit on samanlaisia, en todellakaan ymmärrä niiden suosiota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, kohtalotoveri! Pakko sanoa, että eräiden tyyppien painostuksesta päätin kokeilla demoa uudelleen, ja tällä kertaa eri aseella... Mutta ei se mitään auttanut! Tylsää, yksitoikkoista ja hidastempoista hyökkäysnapin runkkausta. Japanilaisille näköjään tämäkin kelpaa.

      Poista
  2. 3DS demoista puheenollen, suosittelen testaamaan Castlevania lords of shadow mirror of fate -pelin kokeiluversiota. Itse tykkäsin siitä hurjasti, vaikka en ole tutustunut sarjaan aiemmin. (Se valtava aukko pelisivistyksessäni on korjattava lähiaikoina!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen pelannut demon läpi pari kertaa! Ainakin ulkoasu oli kohdillaan, mutta en ollut täysin vakuuttunut toiminnan sulavuudesta. Esimerkiksi aloitettua hyökkäyscomboa ei voi lopettaa kesken, mikä sai minut parissa kohtaa repimään hiukset päästäni! Pakko tosin myöntää, että toisella pelikerralla olin jo tottunut tähän paremmin, ja meininki oli hyvä!

      Poista